')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://khabarestan24.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

خبرستان 24

وسعت این جنگل چیزی در حدود 600 هزار متر مربع می باشد و با رامسر 30 کیلومتر فاصله دارد. اگر دلمان برای سرسبزی شمال تنگ شد و جای خنک و باصفایی خواستیم، یک روز را هم در این جنگل میتوانیم بگذرانیم. دیوا

banner
جستجوگر پیشرفته



وسعت این جنگل چیزی در حدود 600 هزار متر مربع می باشد و با رامسر 30 کیلومتر فاصله دارد. اگر دلمان برای سرسبزی شمال تنگ شد و جای خنک و باصفایی خواستیم، یک روز را هم در این جنگل میتوانیم بگذرانیم. دیوار بزرگ گرگان یا همان دیوار بزرگ اسکندر از جمله مکانهای تاریخی شمال کشور است که تاریخ بسیار غنی را در دل خود جای داده است. این استان در بخش شمالی ایران واقع شده و جاذبههای طبیعی متنوعی را در خود جای داده است. آبشار ویسادار در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و به یکی از توریستیترین جاذبههای طبیعی استان گیلان تبدیل شده است. گیلان، یکی از سرسبزترین و زیباترین استانهای کشورمان است. این روستا با کلبههای چوبی ساده، دریاچهای از ابر و طبیعت بکر و دستنخورده از زیباترین مکانهایی است که میتوانید در اطراف آلاشت ببینید.امامزاده حسن (ع) یکی از جاذبههای زیارتی لرزنه است. یکی از مهمترین ویژگیهای ویسادار که آن را از دیگر آبشارهای شمال ایران متفاوت میکند، شکل منحصربفرد آن است. آب ویسادار از سنگی نیمدایرهای شکل به سمت پایین سرازیر می شود و از میان صخرههای لایه لایه عبور می کند و در نهایت به درون حوضچهای که در زیر آن قرار دارد، میریزد. سنگ ها را از اطراف رودخانه و الوارها و لت هايي (قطعات کوچک مستطیل شکل و نازک چوب، برای پوشش سقف) كه از چوب درختان جنگلي درست مي شد با كمك اهالي از جنگل به دست مي آمد و حتي براي بستن و محكم كردن اين چوب ها از پوست درختان استفاده مي كردند. از آن جايي كه رسم و رسومات عروسي، در همه جا با اندک تفاوتی شبیه هم است، از تكرار آن خود داري مي كنیم و به رسم گهواره بستن (گاهره وني) مي پردازم.

19 صورة مذهلة لفندق برج العرب في دبي در اواخر تابستان مردم براي چيدن گردو به جنگل ها و باغ های اطراف مي روند و قوي تر ها بالاي درخت رفته و بقيه در پاي درخت، مشغول جمع آوري مي شوند و بعد از اين كه گردو ها را به روستا آوردند، آن را داخل انبار مي ريزند و همه خانواده ها جمع مي شوند و گردوها را پوست مي كنند و آن ها را بین خود تقسيم مي كنند. در تابستان هنگام رسيدن ميوه هاي جنگلي، دسته هايي از زنان و دختران براي چيدن آلوچه، تمشك، ازگيل، وليک، زرشك، سيب جنگلي و خرمالوی وحشی به جنگل هاي اطراف مي روند. با تمشك؛ مربا و با هر يك از ميوه هاي ديگر ترشي يا دشو درست مي كنند و يا بعضي ها را خشك كرده و در طول زمستان از آن استفاده مي كنند. مادر داماد براي عروس آش؛ لباس، كفش، روسري، حنا، قند و لوازم ديگر را تهيه كرده و برايش مي فرستد و در عوض مادر عروس نيز نان محلي، آب دندان، تخم مرغ پخته رنگ شده، شيريني و ميوه به خانه داماد مي فرستد و مادر داماد آن ها را بين خويشاوندان و آشنايان پخش مي كنند. انواع لبنیات، سبزیهای کوهی، سیر، گردو و فندق، نان خانگی و ماهی قزلآلا از دیگر سوغاتیهای لاویج هستند.

حیوانات خانگی و تخم مرغ محلی و نان خانگی لاویج را باید تجربه کرد. در زمان حکومت پهلوی اول و در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ه.ش یورگن ساکسیلد به عنوان مدیرعامل شرکت دانمارکی کمپساکس قرارداد احداث راهآهن شمال-جنوب ایران را امضا کرد. اما برای مسیر دوم که طولانی تر بوده و زمان بیشتری را هم به خود اختصاصی می دهد، می بایست در همان بلوار امام خمینی زمانی که به چهارراه بلوار های امام خمینی، کاشانی و رزاقی رسیدید، وارد بلوار کاشانی و در ادامه آن، خیابان شهر باهنر شوید تا به سادات محله برسید. دلتان میخواهد در این گرمای هوا که بعضی وقتها کلافه کننده میشود، به جایی بروید که در سایهسار درختانش آرام بگیرید و از نسیم خنک هوا بهرهمند شوید؟ در طول مسیر میتوانید در اطراف جاده پارک کرده و لختی در سایه درختان جنگلی آرام بگیرید. دشت دریاسر: اگر در ماه اردیبهشت به تنکابن سفر کرده اید هرگز نباید این جاذبه گردشگری فوق العاده را از دست بدهید. این رودخانه پس از پیوستن به رود چالکرود به دریای مازندران میریزد. فیلبند روستایی ییلاقی و بسیار زیبا در مناطق کوهستانی بابل است که به سرزمین اقیانوس ابرها و بام شرقی مازندران معروف است. نور امروزی شهری زیبا و توسعه یافته است. در فصول بهار و پاییز که حجم آب جریان یافته در آبشار به حداکثر میزان خود میرسد، دو آبشار به یکدیگر پیوسته و شکوه آن را دو چندان میکنند.

این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) امتداد یافته و دسترسی به پارک ملی لار را از طریق جاده آسفالته، ممکن میسازد. از طریق جاده هراز خود را به آمل رسانده و از آنجا مسیر چمستان را در پیش بگیرید. از رویدادهای مهم لاویج، ماجرای لشکرکشی سردار عرب به نام «فراشه» به طبرستان را میتوان نام برد. یکی از افسانههای تاریخی که در میان مردم لاویج نور رواج دارد و پرده از یک اسطوره مذهبی برمیدارد این است که امام حسن(ع) به این دیار سفر کرده است و منابعی مثل: فتوح البلدان و تاریخ طبرستان به آن اشاره دارند. ریزش زیبای آبشار در کنار طبیعت سرسبز اطراف، ویسادار را به یکی از جذابترین آبشارهای گیلان تبدیل کرده است. رامسر یکی از کهنترین شهرهای گردشگری و توریستی ایران میباشد که منظره دریا و کوه و جنگل را در یک قاب زیبا به چشمان تشنه گردشگران هدیه میکند. جایی باصفا در میان کوهها و تپهها که پر است از جنگل و سرسبزی و طراوت… مسیر رسیدن به سد تا حدی سخت و پر از سربالایی ها و سرپایینی است؛ اما ارزش رفتن را دارد. قول میدهیم که دیدن این نما، ارزش تحمل سختیاش را دارد. تا اینکه شهردار آلاشت این درب با ارزش را به موزه مردم شناسی آلاشت منتقل کرد. از رایج ترین و مهمترین صنایع دستی ماسوله میتوان به چموش (کفشهای قدیمی)، شالها و جورابهای پشمی، لیف حمام، کلاه پشمی، عروسکهای بافتنی و چادرشب اشاره کرد. لوکس ترین شهرهای شمال - در این لینک لیستی از لوکس ترین شهرهای شمال قرار دارد. آبشارهای آسیابگا و اوویار: این دو آبشار در رضوانشهر قرار دارند و به راحتی قابل دسترسی هستند. این آبشار در نزدیکی رضوانشهر و در میان جنگلهای سرسبز تالش واقع شده است. آبشار ویسادار از توابع رضوانشهر محسوب میشود.

برای دسترسی به این روستا راههای مختلفی وجود دارد که بسته به مبدا مسافر، انتخاب میشود. طلوع خورشید و غروب آن یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فرد این روستا است که می توانید در فصل گرم تابستان هوای بهاری را تجربه کنید. برای بازدید بیشتر از یک روز، میبایست هنگام تاریکی از پارو خارج شده و شب را در خانههای روستایی نزدیک به پارک گذراند و در طلوع روز بعد به پارک بازگشت. بسیاری از باستان شناسان در نقاط مختلف ایران و حتی سایر کشورهای جهان راهی این منطقه شده و سعی کردهاند به زوایای بسیار زیادی از زندگی بشر در هزاره های قبل دست پیدا کنند، اما متاسفانه صنعت گردشگری ایران همت چندانی جهت معرفی این منطقه نکرده است و هم اکنون توسط تعداد محدودی از مسافران مورد بازدید قرار میگیرد. در بسیاری از آثار تاریخی، شاهد وجود بناها و کتیبه هایی هستیم که به منظور نشان دادن شکوه و قدرت پادشاهان وقت احداث شده اند که به عقیده برخی باستان شناسان برج گنبد قابوس نیز می تواند یکی از آن ها به عنوان نماد قدرت و عظمت پادشاهی قابوس بن وشمگیر باشد. از زمان ویرانی دیوار و شهر تمیشه اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما برخی مورخان بخشی از ویرانیها را مربوط به دوره حمله مغولان و بخشی دیگر را پس از حمله تیمور به ایران میدانند.

آبوهوای این شهر هم بسیار متغیر است، به گونهای که ممکن است در یک لحظه آفتابی باشد و به چشم برهم زدنی غرق در مه و درست چند لحظه بعد بارانی نمنمک ببارد. این کلبهها امکانات اولیه را دارا هستند و شرایط یک اقامت راحت را برای مسافران فراهم میآورند. آب این آبشار از جایی میآید که حرم امامزادهای در آن دفن است. سطح حوزه آبریز این سد بالغ بر مساحت 675 کیلومتر مربع می باشد و متوسط جریان آب سالانه 481 میلیون متر مکعب است. تابستانهای این استان چندان گرم نیست و سرمای زمستانهای آن نیز غیرقابل تحمل و آزاردهنده نیست. سفر به ویسادار در پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست. لاویج دارای 15 روستا است که 12 روستای آن دارای سکنه و 3 روستای آن خالی از سکنه است. در چهارشنبه هفته آخر هر سال كه مراسم چهار شنبه سوري (به زبان مازندراني: پدرام سروش) برگزار مي شود، زنان روستا همگي جمع مي شوند و صبح روز چهار شنبه آشي درست مي كنند كه در آن؛ از هفت نوع ترشي از جمله: آب انار، آب ازگيل، آب آلوچه، گوجه سبز، سركه، آب نارنج و آب ليمو استفاده مي كنند و به آن «آش هفت ترشي» مي گويند و هم خودشان مي خورند و هم بين اهالي روستا پخش مي كنند. گونههای گیاهی مهم منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شامل افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج است. جنگلهای لاویج از تنوع زیاد گونههای گیاهی و درختان گوناگون برخوردار است و در هر ناحیه آن چشمهسارانی از دل زمین به بیرون میجوشد و در هر فصلی از سال از میوههای وحشی و جنگلی خاصی برخوردار است. جنگل های لاویج از تنوع زیاد گونه های گیاهی و دختان گوناگون برخوردار است و در هر ناحیه آن چشمه سارانی از دل زمین به بیرون می جوشد و در هر فصلی از سال از میوه های وحشی و جنگلی خاصی برخوردار است.

کلبههای جنگلی موجود در فومن همچون کلبه های جنگلی گیلان از از جذابیت خاصی برای اقامت در شهر تاریخی ماسوله برخوردار هستند. ماست، شیر، پنیر، دوغ و کره محلی لاویج هم از شهرت و اعتبار خاصی در میان مسافران برخوردار است. از ارتفاع سیوهفت به بعد گنبد مخروطی قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در روستای جنت رودبار هر سال نزدیک به بیش از 40 تن گل گاوزبان برداشت می شود و بخش زیادی از آن هم به خارج صادر می شود. قلعه لیسار در ارتفاع 80 متری از سطح زمین و بر روی یک تپه سنگی ساخته شده و دارای 2 بخش داخلی و خارجی میباشد. عمارت کاخ مرمر دارای جلوههای زیبا و سقف بسیار دیدنی با 4 ستون سنگی بزرگ خوش تراش، ببر سنگی، مجسمههای برنزی و مرمری، تابلوهای نقاشی عتیقه، فرشهای نفیس، کریستال، منبت کاریهای استادانه ، گچبریهای زیبا و آثار هنرمندان بزرگ ایران و جهان میباشد. بقایای خرابههای متعدد و گورها و اشیاء و آثار مکشوف، حکایت از تاریخی با قدمتی طولانی دارد و تصویری کمرنگ از دوران حیات تاریخی و زیست مردمان در این منطقه به دست میدهد. نام این قلعه باستانی در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخ این آبادی، تلفیقی از اسطورهها و واقعیات است. قدمت تاریخ غیرمکتوب لاویج به دوران ساسانیان و حتی قبل از آن میرسد. 4 - در تاریخ 18 تیر سال جاری کوهنوردان گروه خزر : احیا درویش صفت - بانو اقلیمی - حکیمه نورحسینی - زهرا جهانمیر - لیلا جهانمیر - فریده مستوری نژاد - مریم ملک پور - خاتون کامرانی - آزاد هجرت و کوهنورد گروه فراز شهرداری چالوس : عزیز ردایی قله مدوبن نمک آبرود به ارتفاع 1000 متر را به مناسبت عید سعید فطر صعود کردند . عکس از ایران تراول قلعه مارکوه در شهر کتالم از شهرهای رامسر بر روی قله کوه، قرار گرفته است قلعه مارکوه یکی از قلعههای زیبای مازندران و از جاهای دیدنی تنکابن است. آداب و رسوم و فرهنگ خوب مردم استان مازندران در ایران زبانزد همه است. راستی خوب است بدانید در سلیم چاف میتوانید ماهی اصل خزر را با قیمت مناسب بخرید. گردو و فندق را به سوغات لاویج اضافه نمایید با انواع سبزی هایی که به صورت خودرو در تپه های لاویج وجود دارد و تهیه ماهی قزل آلای لاویج، بهترین سبزی پلو با ماهی خاطره انگیز را در یک شب اقامت در لاویج تجربه کنید. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از آن از اواخر فروردین تا شهریور و اوایل مهر ماه است. در این منطقه و استان گلستان به قدری جاذبه دیدنی و زیبا وجود دارد که هر کدام به تنهایی میتوانند مقصد سفر باشند و باید وقت و زمان کافی برای تماشای آنها اختصاص دهید.

تندیسی از این کشاورز جهت تشکر از زحمتهای وی در ورودی سد خاکی بنا شده است. در ورودی روستا از سمت جاده سیاهکلرود دشتی نسبتا پهناور وجود دارد که محل انجام این جشنواره است. مساحت این پارک تقریباً ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد. وسعت کلی جنگل گلستان بالغبر ۹۱هزار هکتار است؛ اما تنها بخش محدودی از آن بهعنوان پارک و برای بازدید در دسترس است.در نزدیکی رطوبت دریای خزر ، بخش شمال غربی پارک دارای پوشش متراکم از جنگل های پهن برگ رشد است ، سرسبز و سبز در بهار و تابستان. همچنین با شروع فصل بهار و بارندگی های پی در پی، قارچ های خوراکی و گونه کمیاب سیر در دشت های لار رشد می کنند که خواص دارویی فراوانی دارند. این شیب ملایم باعث شده است که گردشگرانی که به این منطقه می روند به آسانی از آن بالا بروند و این یکی از ویژگی های است که آبشار آب پری را نسبت به دیگر آبشار های ایران و همچنین جهان متمایز می کند. منطقه ویسادارآبوهوایی مطبوع دارد و یکی از بهترین مکانها برای گردش خانوادگی محسوب میشود. بهترین سوغات لاویج آرامشی است که پس از استفاده از آبگرم معدنی و دیدن آبشار و رودخانه و جنگل به دست می آید! از دیگر سوغاتی های لاویج با توجه به محصور بودن منطقه به وسیله جنگل و درختان انبوه، صنایع دستی چوبی است. یک بسته شیرینی ساق عروس، رشته به رشته، آبدندان، کماج یا حلوای محلی میتواند سوغاتی جذابی برای عزیزانتان باشد. این پایه در میان یک تپه خاکی قرار دارد و فقط دو متر از ارتفاع آن خارج از سطح تپه خودنمایی میکند.

این آبشار در 15 کیلومتری جنوب آستارا واقع شده و به شهر تالش نیز نزدیک میباشد. محوطه پهناور جوارم در مسیر اصلی تهران به شمال کشور، در مقابل جوارم و ۸ کیلومتری شمال زیرآب واقع شده و در میان جاذبههای طبیعی منطقه سوادکوه، از آمادهترین اماکن برای احداث پارک جنگلی و اجرای طرحهای گوناگون از جمله احداث استراحتگاه برای زائرین حرم امام هشتم شیعیان بهشمار میرود. یکی دیگر از جاذبههای طبیعت گردی زانوس نوشهر؛ یخچال طبیعی به اسم یخ نو است. اگر قصد دارید در این منطقه اقامت داشته باشید، میتوانید یکی از کلبههای چوبی اطراف آبشار را اجاره کنید و به استراحت بپردازید. در این مراسم؛ مادر کودک، شیر برنج یا آشی که انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد را میپزد و کاسهای از آش را به خانه اقوام و دوستان میدهد. هیران در زبان تالشیها به معنی منطقه ابری و مهآلود است که ویژگی بارز این طبیعت بیهمتا را نشان میدهد. روستای ییلاقی لاویج یکی از نقاط دیدنی و جذاب شهرستان نور و از پرطرفدارترین جاذبههای گردشگری این منطقه است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد دشت دریاسر این است که در کف این دشت، چشمه های آبی جریان دارد که از میان گیاهان و سرسبزی های آن به بیرون جاری می شود. غار دربند رشی برخلاف دیگر غارها دهانهای بزرگ و در بخشی از کوه است که آبی در آن جریان نداشته و ندارد.

اگر قصد اقامت در این ییلاق را دارید، میتوانید در خانه های جذاب این منطقه که سقف های شیروانی دارند، شب لذت بخشی را تجربه کنید و صبح با صدای پرنده ها و زنگوله گوسفندان بیدار شوید. همچنین بهتر است زمان سفر خود را طوری تنظیم کنید که بین ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر در این مکان باشید و حتماً یک ساعت پیش از غروب آفتاب از منطقه خارج شوید. این دریاچه عمق زیادی دارد و آب آن سرد است همچنین در عمق های پایین دارای فشار آب زیاد است و تاکنون چندین نفر در این چشمه غرق شده اند. در این روستا خانهها با چوب ساخته شده اند. كايري كايري رسمي است كه براي ساختن خانه ها در اين روستا وجود داشته است. در اين شب؛ كودكان و نوجوانان به خانه هاي اهالي رفته ودستمال پرت مي كنند و خوراكي دريافت مي كنند و والدین دختر و پسر هايي كه تازه عقد كرده اند، به آن ها هدیه می دهند. جشن ديگر، جشن ـتيرماه سيزده شو» است كه مخصوص مازندراني ها است و در اواسط آبان ماه بر گزار مي شود. آيين سنتي 26 عيد ماه تبري هر سال در تاريخ 26 تيرماه شمسي كه در بيشتر روستاهاي مازندران از جمله لاويج برگزار مي شود. ارتفاع روستای فیلبند ۲۳۰۰ متر از سطح دریا است و به همین دلیل، آن را به عنوان بام مازندران هم می شناسند.

در ادامه تمامی جاهای دیدنی و تفریحی جواهرده را برای شما عزیزان نام برده و دیدنی های آن را شرح داده ایم. شما می توانید در انتهای این مطلب و در بخش نظرات، تمامی دیدگاه های خود در خصوص این مطلب را برای ما بنویسید. مهمترين نكتهاي كه بايد در زمينه اين اختلافات سرزميني به آن اشاره كرد وجود سياستي هماهنگ و مديريتي يكپارچه و قاطع براي اداره مالكيت و مناطق متعلق به استان مازندران است تا هر از گاهي شاهد اين ماجرا نباشيم كه استانهاي ديگر در بخشي از شهرها و روستاها همجوار اقدام به ادعاي مالكيت كند و بخش مهمي از مناطق اين استان به دليل تسامح و عدم وجود دورانديشيها به استانهاي ديگر واگذار شود. انگوران، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. روستای لاویج یکی از دهستانهای شهر چمستان از توابع شهرستان نور در استان مازندران است. یکی از جلوههای جذاب طبیعت لاویج، جنگلهای انبوه و متراکم آن تا ارتفاع ۲۵۰۰متری از سطح دریا و بهخصوص درختان راش آنکه یادگاری از دورههای گذشته جنگلهای هیرکانی در میلیونها سال قبل است. یکی از جلوههای جذاب طبیعت لاویج، جنگلهای انبوه و متراکم آن تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا بهخصوص درختان راش آن است که یادگاری از دورههای گذشته جنگلهای هیرکانی در میلیونها سال قبل میباشد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 4212


نویسنده
نویسنده : نویسنده خبرستان
تاریخ : [جمعه 14 مهر 1402 ] [ 21:47]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
بیماری صرع | انواع، راه درمان و پیشگیری تاریخ : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
پارفریز چیست؟ تاریخ : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
آهنگ وای از دل من میدونی قلبم بی تو میمیره تاریخ : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب تاریخ : دوشنبه 27 فروردین 1403
آهنگ جدید مهدی مقدم به نام «خط چشم» تاریخ : پنجشنبه 09 فروردین 1403
نکات مهم قبل از خرید ملحفه تاریخ : یکشنبه 05 فروردین 1403
از کنترل های Hunter برای برنامه ریزی مناسب آبیاری استفاده کنید. تاریخ : سه شنبه 15 اسفند 1402
همه چیز درباره بیماری پروستات و علائم آن تاریخ : چهارشنبه 09 اسفند 1402
ورژن آکوستیک آهنگ جدید نوان به نام «عجب بارونیه» تاریخ : جمعه 27 بهمن 1402
کپسول اسپرم سمناکس تاریخ : چهارشنبه 18 بهمن 1402
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 76
کل نظرات کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 60
باردید دیروز باردید دیروز : 179
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 5
بازدید هفته بازدید هفته : 239
بازدید ماه بازدید ماه : 1,474
بازدید سال بازدید سال : 22,548
بازدید کلی بازدید کلی : 57,962

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.220.140.5
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir